Financiële structuur
Baggeren vaarwegen
De dagelijkse kosten voor onderzoek en klein baggeronderhoud worden gedekt vanuit de begroting. Daarnaast is er sprake van een voorziening baggeren vaarwegen ter dekking van het groot baggeronderhoud. De jaarlijkse onttrekking vanuit de voorziening vindt plaats conform de vooraf opgestelde en door het college geaccordeerde jaarplannen. De stand van de voorziening op 31 december 2023 is € 520.000. De jaarlijkse storting was € 175.000. Zie verder trends en ontwikkelingen.
Oeverconstructies vaarwegen
De kosten voor klein onderhoud oeverconstructies en recreatieve voorzieningen worden gedekt vanuit de begroting.
Wat hebben we bereikt?
Een groot deel van ons areaal van vaarwegen (baggeren, oeverconstructies en steigers) bevindt zich in een goede staat. Ten aanzien van de vervanging van oeverconstructies hebben we een achterstand opgelopen. Hierdoor is de kwaliteit op sommige plekken minder goede staat.
Onze passantenhavens zijn op een goede manier beheerd.
Context en achtergrond
Vaarwegen
Onze gemeente bezit 74 km aan vaarwegen, waarvan circa 25 kilometer onder onze onderhoudsverplichting valt. De overige kilometers vallen grotendeels onder de verantwoordelijkheid van de provincie.
Oeverconstructies
Deze zijn geïnspecteerd waarbij de kwaliteit is beoordeeld. De totale lengte van de door ons te beheren oeverconstructies vaarwegen is 29 km (niet overal aan beide kanten van de vaarwegen bevinden zich oeverconstructies bij ons in beheer). De oeverconstructies zijn geïnspecteerd volgens de NEN2767 worden de gebreken tevens beoordeeld op RAMS-criteria. Betrouwbaarheid (Reliability), Beschikbaarheid (Availability), Onderhoudbaarheid (Maintainability) en Veiligheid (Safety).
Bij de geïnspecteerde oeverconstructies zijn gebreken geconstateerd. Van de gebreken zijn risico’s ingeschat. De meeste hoge risico’s hebben betrekking op de onderhoudbaarheid en betrouwbaarheid. Het gaat bij onderhoudbaarheid om gebreken waar de kosten voor herstel toenemen als onderhoud niet tijdig wordt uitgevoerd. Bij risico’s voor de betrouwbaarheid gaat het om situaties waarin de constructie kan bezwijken.
Havens en ligoevers
Onze gemeente bezit 5 passantenhavens, een aantal kleinere havens en een groot aantal ligoevers. De kleinere havens en ligoevers zijn geïnventariseerd. De havens hebben naast oeverconstructies nog steigers, meerpalen, gebouwen, walstroom- en watervoorzieningen. De kosten zitten vooral in de oeverconstructies en het baggeronderhoud. Drie van de passantenhavens (Balk, Joure en Langweer) worden verhuurd en geëxploiteerd door derden. De passantenhavens in Lemmer en in Sloten worden door ons zelf geëxploiteerd en onderhouden.
Kaderstellende beleidsnota’s
- Beleid passantenhavens. Om de servicegerichtheid in onze havens te vergroten, hebben we beleid en maatregelen ontwikkeld. In 2015 is de beleidsnotitie ‘Servicegericht passantenhavenbeheer’ door het college vastgesteld. In januari 2017 is een notitie ‘Uitwerking service gericht passantenhavenbeheer’ door het college vastgesteld.
- Beleid vaarwegen. Eind 2018 zijn het meerjarenplan oeverconstructies vaarwegen 2019 – 2022 en het meerjarenplan baggeren vaarwegen 2019 – 2022 door de raad vastgesteld.
- In 2023 zijn voorbereidingen getroffen voor het vaststellen van ligplaatsenbeleid.
Omschrijving | Eenheden |
---|---|
Vaarwegen | 74 km |
Lengte vaarwegen in baggerbeheer | 25 km |
Lengte oeverconstructies vaarwegen | 29 km |
Lengte geulen IJsselmeer | 6 km |
Passantenhavens | 5 stuks |
Kleine havens | 10 stuks |
Verhuurde havens | 20 stuks |
Trends en ontwikkelingen
In het afgelopen seizoen zien we een toename van ouderen in onze passantenhavens. Dit is een algemene trend. Verder is er een toename te zien van dagtoerisme bij mooi weer.
In 2024 wordt een nieuw meerjarenplan oeverconstructies vaarwegen (2025 – 2029) opgesteld. Ook wordt er ligplaatsenbeleid in 2024 ontwikkeld en aan de gemeenteraad voorgelegd.