Doelstelling: |
---|
Voldoende en kwalitatief goede maatwerkvoorzieningen voor inwoners die dat nodig hebben. |
Wmo-maatwerkvoorzieningen
Er is voldoende aanbod van Wmo-ondersteuning en de inwoner heeft keuzevrijheid in het bepalen welke aanbieder ondersteuning kan bieden.
Door een verschuiving naar zwaardere en intensievere zorg stijgen de kosten van de Wmo. Dit is het gevolg van de groeiende groep ouderen (meer 65-plussers, de gemiddelde leeftijd stijgt), de druk op mantelzorgers, het langer zelfstandig wonen en een toename van psychische problematiek. Daarnaast kan de aanbieder sneller meer of minder zorg inzetten als dit nodig is. Aanbieders krijgen vaker te maken met personeelstekort en stijgende kosten.
Jaarlijks worden de tarieven aangepast aan de CAO’s en kostenontwikkelingen. Hierdoor stijgen de uitgaven. De huurprijzen voor hulpmiddelen zijn in 2023 met 14,5% gestegen.
Resultaatgericht werken
We werken vanaf 1 januari 2023 resultaatgericht op basis van de nieuwe overeenkomsten voor individuele begeleiding en dagbesteding. Het Sociaal wijkteam, de aanbieders en De Kear zijn op de nieuwe werkwijze voorbereid. Enkele werkafspraken zijn vereenvoudigd, waaronder het (tijdelijk) loslaten van profielen. Dit voorkomt voor de korte termijn extra administratieve lasten. Dit heeft invloed op het kunnen overstappen naar vaste budgetten. Ook is ingezet op de onderlinge samenwerking en kennisdeling.
We maken afspraken met aanbieders die begeleiding en dagbesteding leveren, De Kear en andere ketenpartners om de zorg ook anders te organiseren. Dit gebeurt aan ontwikkeltafels. We investeren in het versterken van de eigen mogelijkheden van inwoners, het beter benutten van hun sociale netwerk en eigen omgeving en het gebruik van algemene voorzieningen.
Resultaatgericht beschikken
We hebben onderzoek gedaan hoe resultaatgericht beschikken binnen de huidige wettelijke kaders vormgegeven kan worden en welke impact dit op de huidige werkwijze heeft.
De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft het wetsvoorstel over resultaatgericht beschikken en geschillenbeslechting ingetrokken. De doorontwikkeling van de bekostiging en de aanbesteding voor huishoudelijke hulp is daarom tijdelijk aangehouden.
Beschermd Wonen
Er ligt het voornemen om de verantwoordelijkheid van Beschermd Wonen over te laten gaan naar de gemeentes. De volledige decentralisatie van beschermd wonen 2024 is opnieuw met een jaar uitgesteld naar 2025. De decentralisatie zorgt ervoor dat de gemeente weer volledig verantwoordelijk wordt voor de financiering en uitvoering.
De Friese gemeenten hebben in gezamenlijkheid de doordecentralisatie het afgelopen jaar voorbereid. In maart zijn de Friese gemeenteraadsleden en de leden van de Friese adviesraden geïnformeerd over hoe we in Friesland uitvoering willen geven aan de doordecentralisatie.
Wmo-toezicht
We voldoen aan de wettelijke eisen van toezicht en handhaving. Jaarlijks voert GGD-Fryslân als toezichthouder een tiental proactieve onderzoeken uit. De resultaten zijn positief. Het toezicht is voor een belangrijk deel gericht op de doelmatigheid van de geleverde zorg. Het Wmo-toezicht is onderdeel van de integrale gemeentelijk aanpak ondermijning. De Rijksoverheid en VNG werken daarnaast aan een verbetertraject toezicht. Hierop zoeken we de aansluiting.
Doelstelling: |
---|
Voldoende en kwalitatief goede maatwerkvoorzieningen voor wie dat nodig hebben, kinderen, jongeren én hun ouders. |
Jeugd-maatwerkvoorziening
In tegenstelling tot de voorgaande jaren, waarin we een daling zagen van het gebruik, zien we nu het gebruik met 5,8% stijgen. We zien ook een toename in de gemiddelde kosten per kind. Dit is het gevolg van een toenemende complexiteit van de hulpvraag.
Provinciale ontwikkelingen en regiovisie
De aanbesteding Jeugdhulp is afgerond. De ingangsdatum van de percelen specialistische jeugdhulp en wonen is 1 januari 2024. De provinciale Regiovisie is in een jaarprogramma en activiteiten vertaald. De raad zal in de loop van 2024 hierover worden geïnformeerd.
Gemeentelijke ontwikkelingen
Lokaal werken we aan het opstellen van nieuw Integraal Jeugdbeleid. Parallel hieraan wordt gewerkt aan de invulling van de Jeugdparticipatie als onderdeel van Wikselwurk. Dit maakt het mogelijk om jongeren te betrekken bij het invullen van het jeugdbeleid.